Veelgestelde Vragen

Goochelen is mijn beroep, dus ik kan niet gratis optreden. Wel heb ik af en toe optredens waar je gratis naar toe kunt!

Speciaal tarief
Ik heb een speciaal tarief voor groepen die niet veel geld hebben. Zo goochel ik elk jaar een aantal keren voor bejaarden (verzorgingstehuizen) en gehandicapten (vakanties en het Koningskind).

Ook heb ik wel eens gegoocheld voor de Zonnebloem via een Rotary club. Ik heb niet de hoofdprijs gevraagd en zij hebben mij ‘geschonken’ aan deze groep mensen. ’t Was erg gezellig en we zijn een hele dag met een boot weggeweest.

Gratis 'kan niet goed zijn'
De belangrijkste reden om niet voor niets te komen is het feit dat ik elke keer behandeld wordt alsof het ook niets is. Als je gratis komt goochelen is het net alsof het een slechte act is. Mensen weten niet dat je komt, hebben een beroerde plek op het laatste moment bedacht, laten je omkleden in de bezemkast of plannen je op het laatste moment op een ander tijdstip. Vanaf het moment dat ik een speciaal tarief vraag gebeurd dat niet meer. Dat werkt voor mij veel prettiger en motiveert veel meer!

Gratis is NIET gratis
Als ik kom optreden voor niets, kost het mij wel geld! Mijn auto rijdt namelijk niet op water. Los daarvan kost het mij tijd (die ik schenk) en kan ik op een vastgelegde datum geen ander optreden aannemen.

Speciale Show voor Fondsenwerving
Voor kerken en stichtingen die mij vragen om te goochelen zodat er geld wordt ingezameld voor een goed doel heb ik het Fondsenwervingspakket.

Ja, ik heb een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Een lang woord, maar dat betekent dat de schade die ik maak vergoed wordt.

Gelukkig heb ik dat nog nooit nodig gehad en ik werk expres niet met vuur.

Ik heb 7 jaar gewerkt als leraar. Ik kan op verzoek een 'Verklaring van goed gedrag' opsturen. Verder ben ik nog nooit met justitie in aanraking geweest.

Omdat er de laatste jaren geregeld vervelende dingen in het nieuws zijn, vraag ik daarom minimaal 1 volwassene die aanwezig is tijdens het optreden. Voor jouw en mijn veiligheid. Persoonlijk kan ik alleen zeggen dat ik zelf twee kinderen heb en kinderen ontzettend leuk publiek vind. Maar daarvoor verwijs ik je graag naar alle klantreacties op deze site.

Een enorme tijdslurper zijn de kilometers die ik rijd. Je bent snel 15 minuten kwijt voor een optreden in de buurt en ik rijd regelmatig 2 uur om ergens te komen. Niet alleen heb je die reistijd vooraf, ik moet ook nog weer terug. Die tijd vergeten aanvragers wel eens.

Reken maar € 50 (inclusief btw) per uur, dan moet al gauw € 25 – € 200 rekenen alleen voor je reistijd. Dan heb ik het nog niet over de autokosten!

De bestelbus waarin ik rijd moet natuurlijk ook betaald worden. Je weet dat een auto niet goedkoop is, dus zit in mijn tarief altijd een vergoeding voor de auto verwerkt.

Om kostendekkend te zijn, moet ik € 0,35 per kilometer rekenen inclusief btw. Mijn tarieven zijn zo dat de eerste 50 km. sowieso bij de prijs inzitten.

Ik maak altijd een act op maat als een leerkracht afscheid neemt of een jubileum viert. Wat bijna niemand zich realiseert is dat ik voor elk optreden thuis moet voorbereiden.

Ik bepaal welke acts ik ga doen, check welke acts ik bij een vorige show heb gedaan (dat houd ik bij) en zet alles klaar. Afhankelijk van de voorstelling en het type publiek ben ik gemiddeld 30 tot 60 minuten bezig met alles klaarzetten en inpakken. Want voor en na een optreden moeten de spullen natuurlijk in- en uitgeladen worden. De grap die veel mensen maken gaat helaas niet op: “Dat goochel je toch zo in je bus?”

Dit zijn dingen die je niet ziet maar wel allemaal ‘bij de prijs inzitten’. Ik noem het onzichtbare tijd. Daarom reken ik per optreden en niet per uur.

Ik heb standaard een passende geluidsinstallatie bij me en die heeft af en toe onderhoud nodig. Zo moet mijn mobiele installatie om de 2 jaar een nieuwe accu (€ 75) en gaat af en toe een mengpaneel of iets anders van mijn grote geluidsinstallatie kapot. Dit soort afschrijvingskosten / onderhoud zie je ook terug in mijn ‘uurtarief’.

Ik gebruik altijd een draadloze microfoon. Hierdoor heb ik beide handen vrij voor de trucs. Hiervoor heb ik een Sennheiser met een handige draagbeugel aan het oor. Voor reserve heb ik altijd een 2e set bij me...

Omdat de overheid haar frequenties heeft geveild, moest ik in 2013 mijn microfoons inruilen voor nieuwe. Een investering van € 1.500. De afschrijving op mijn microfoons is een klein onderdeel van het tarief dat ik vraag.

Klanten vergeten vaak dat ik niet alleen nieuwe spullen moet maken of kopen, ik moet ook oefenen. Zoals een cabaretier elke nieuwe voorstelling moet repeteren, zo moet ik elke nieuwe voorstelling ook repeteren.

Losse trucjes moet ik heel goed oefenen voordat ik ze kan doen voor publiek. Al met al ben je per jaar toch zeker een aantal weken zoet met het instuderen en uitproberen van nieuw materiaal. Ook dat zie je terug in mijn ‘uurtarief’.

Tijdens aanvragen krijg ik nog wel eens te horen: “Reken je zoveel per uur?” Mensen vergeten dat ik natuurlijk heel veel tijd kwijt ben met het ontwikkelen van nieuwe acts en voorstellingen.

Ten eerste wil jij niet dat ik steeds met dezelfde trucs kom. Ten tweede moet ik zorgen dat mijn voorstellingen niet ‘verouderen’ en gedateerd worden. Qua verhaal, kleurgebruik, etc. Wat je dus terugziet in mijn uurtarief is een deel van de tijd die ik niet in rekening kan brengen.

Zo heeft het maken van de voorstelling de ‘Vrolijke Vlaggenfabriek’ een jaar gekost. En dan heb ik het nog niet over het ontwikkelen van nieuwe trucs en de materialen die je daar voor nodig hebt.

Voor die nieuwe voorstelling heb ik allerlei attributen zelf moeten maken, waaronder een vlag van 6x4 meter. Die is niet te koop… Net zoals een ontploffende wasmachine, een ‘magische’ wringer en nog veel meer speciale voorwerpen.

De website die je nu bezoekt is onderdeel van de reclame die ik maak. Deze website moet betaald worden. Ook geef ik veel visitekaartjes uit (drukwerk) en stuur ik klanten elke maand een nieuwsbrief. Het maken van deze nieuwsbrief en het versturen kosten natuurlijk tijd en geld. Dat zie je ook terug in mijn ‘uurtarief’. En dan heb ik nog veel meer uitgaven aan reclame die ik niet genoemd heb.

 Je betaald niet alleen voor het optreden zelf, ook voor de kosten die ik moet maken om jou als klant te krijgen!

Leuke vraag. Ik kan daar niet een makkelijk antwoord op geven. Een paar manieren waarop ik steeds nieuws dingen bedenk:

Muziek: Ik luister heel veel naar instrumentale muziek. Vaak krijg ik bij een bepaald nummer ineens een idee en dan werk ik die act verder uit.

Globaal concept: Soms neem ik een thema en bouw ik daar stap voor stap een voorstelling omheen. Zo is ‘Pesten’ een thema en ook ‘Rood/Wit/Blauw’ een thema waar ik een voorstelling omheen heb gemaakt.

Interessant voorwerp: Ik verzamel grappige en rare dingen. Af en toe bekijk ik die en soms krijg ik ineens een idee voor een act. Lang niet altijd blijkt dat een goede act te worden, maar soms wel. Zo is de act met het konijntje uit de hoed ontstaan. Langzamerhand kwamen hier nog meer ‘rare’ voorwerpen bij die ik toch al had liggen.

Zoals zo vaak is het vooral een kwestie van mensen in je netwerk kennen. Een dame bij ons uit de kerk is Nederlands Kampioen Scrabble. Dat wist ik niet, maar zij zag in de krant dat ik (in 2011) Nederlands Kampioen Kindergoochelen was geworden (waar PR al niet goed voor is).

Dus gaf ze mijn naam aan de fotografe die vervolgens contact met mij opnam. Misschien heb ik het geluk gehad dat het project toen net was gestart, want ze vonden steeds meer en steeds gekkere categorieën waarin je kampioen kunt worden.

Tegelijkertijd heb ik bijna een hele dag nodig gehad voor de voorbereiding en de fotoshoot. Ik heb dus alles gegeven wat ik te bieden had. En uiteindelijk is er dan 1 foto die eruit springt.

Bekijk hier het artikel met de foto

Daar zijn verschillende redenen voor:

  • Klanten boeken mij meerdere keren. Zoals bibliotheken of het Kindercarnaval in Ootmarsum. Dan kan ik niet elke keer dezelfde trucs laten zien.
  • Elk jaar is er een nieuwe Kinderboekenweek met een ander thema. Dus moet je een voorstelling maken die past bij dat thema.
  • Ik heb heel veel verschillende ideeën. Te veel om allemaal uit te werken. Daarom begin ik aan een idee, werk dat uit (kost ongeveer een jaar) en dan begin ik weer aan een nieuw project.
  • Als ik meedoe met het NK goochelen, moet ik steeds een nieuwe act hebben. Wil ik de titel "Nederlands Kampioen Kindergoochelen" winnen, moet ik dus elke keer een nieuwe act bedenken. Dat is meteen ook de uitdaging!
  • Je kunt niet dezelfde acts doen als andere goochelaars. Je moet opvallen en anders zijn. Dat is ook een belangrijke reden om mijn eigen materiaal te ontwikkelen.

Goochelaars houden er niet van als trucs worden uitgelegd. Waarom ik dat dan wel doe?

1) Omdat er heel veel kinderen zijn die graag willen leren goochelen. Ze vragen of ik hen trucjes kan leren en op deze manier kan dat heel makkelijk. En kinderen die een workshop hebben gevolgd kunnen zo de trucs nog eens rustig thuis bekijken en oefenen.

2) Ik leg alleen trucs uit die je als 'beginner' leert. Dus je leert echte geheimen, maar niet alle professionele geheimen. Die leer je vanzelf als je verder gaat met goochelen. Maar daar moet je vaak veel voor oefenen.

3) De trucs op de DVD zijn makkelijk te leren. Zelf doe ik deze trucs ook, maar meestal op een veel moeilijkere manier.

4) Ik vind het leuk als mensen echt geïnteresseerd zijn in goochelen. Daarom leg ik niet zomaar overal trucjes uit. Wel in speciale workshops en op een speciale DVD. Wie de DVD niet koopt, komt de geheimen ook niet te weten. Ik zet de trucs daarom ook niet op Youtube.

Bekijk hier de DVD's.