Workshop leerkrachten Goochelaar Jan

Workshop Goochelen voor Leraren

De workshop duurt 2-3 uur en is geschikt voor een studiedag op school.
De lezing duurt 1 uur en is geschikt voor een overkoepelende studiedag of congres.

Je leert eenvoudige trucs, maar ik help je vooral over de drempel heen: Goochelen met kinderen is relatief simpel. Als je zelf de verbazing én het plezier ontdekt van een truc, kunnen we verder met het inhoudelijke deel. Je leert hoe goochelen een praktisch hulpmiddel is waarmee je kinderen:

  • zelfvertrouwen kunt geven
  • helpt motorische vaardigheden te ontwikkelen
  • stimuleert creatief te zijn
  • op een leuke manier leert presenteren
  • stiekem iets heel anders kunt aanleren…

Mail je vraag naar info@goochelaarjan.nl of bel 06 - 50 593 805. Een datum checken of reserveren is geheel vrijblijvend!

Leer “Raar”

In de workshop leer jij hoe eenvoudige goocheltrucs een middel zijn om het kind (zonder dat hij of zij dat weet) een belangrijke vaardigheid aan te leren. De trucs zijn slechts een gereedschap om iets anders te bereiken. Een voordeel van goochelen is dat kinderen fysiek aan de slag gaan en daarmee hun motoriek ontwikkelen. Denk ook aan de opkomst van ‘bewegend leren’.
 
Veel kinderen denken tegenwoordig dat je alles kunt doen vanachter een tablet. En dan vinden we het raar dat zo weinig kinderen kiezen voor een beroepsopleiding. Werken met je handen hoeft toch niet meer? Goochelen is een manier om kinderen te stimuleren zelf bezig te gaan. Met echte voorwerpen in hun eigen handen. Maar dat is nog niet alles. In de workshop leer ik je hoe trucs een hulpmiddel kunnen zijn om:

  • Kinderen te laten luisteren naar klassieke muziek
  • Kinderen te leren hoofdrekenen
  • En nog veel meer!

 Hoe dat kan? Dat leer ik je graag in de workshop.

Magic made easy schoolbord Goochelaar Jan

Hoe werkt het

  1. Het kind ziet een truc: Nieuwsgierigheid wordt gewekt.
  2. Vervolgens wil het kind de truc leren.
  3. Het kind moet nu een presentatie verzinnen voor de geleerde truc.
  4. Het kind doet de truc voor anderen en heeft succes.
  5. Het kind moet zichzelf presenteren en gebruikt een zelfbedachte presentatie.

Nieuwsgierigheid
De vraag die meteen gesteld wordt bij een truc is "Hoe werkt dat?". Dat geeft een intrinsieke motivatie.

Motorische vaardigheden ontwikkelen
Zonder dat kinderen het weten oefenen ze motorische vaardigheden, want goochelen doe je met je handen. Dat werkt zo goed dat het gebruikt wordt in ziekenhuizen voor kinderen die revalideren: projectmagic.org.

Fantasie stimuleren
Het kind heeft een truc die zorgt voor verbazing. Nu nog een leuke manier om de truc te presenteren. Alles is mogelijk! Een verhaaltje verzinnen, een zelfgemaakte goochelhoed en goochelstaf, een passend muziekje.

Zelfvertrouwen ontwikkelen
Succes hebben is ontzettend goed voor je zelfvertrouwen! Als jij een truc doet in een groep ga je van een lage status naar een hoge status, want jij kunt iets dat een ander niet kan. Voor kinderen met een laag zelf-vertrouwen of weinig sociale vaardigheden kan goochelen een manier zijn om zich sociaal te ontwikkelen.

Presenteren kun je leren
Een truc moet je per definitie voor iemand anders doen. Dus moet je jezelf presenteren. In plaats van een spreekbeurt kan dit veel laagdrempeliger met een truc. Kinderen vinden dit minder spannend, omdat ze het juist leuk vinden de truc te laten zien.

Je kunt een stap verder gaan: De kinderen moeten een act opvoeren, bijvoorbeeld voor het leerdoel 'drama'. Nu hebben ze iets dat ze graag willen laten zien, maar ze moeten eerst letten op hun houding, etc.

Met goocheltrucs als hulpmiddel kun je aansluiten bij Kerndoelen 4, 8, 9, 29, 35, 54, 55, 56.
 
Mail je vraag naar info@goochelaarjan.nl of bel 06 - 50 593 805. Een datum checken of reserveren is geheel vrijblijvend!
 

Reactie De Wingerd, Zwolle

"Wat is er nu leuker voor een kind dan een flitsende goocheltruc voor publiek uit te halen, die niemand snapt! Goochelen is niet alleen een kwestie van vingervlugheid. Nee het is het verhaal eromheen en de presentatie ervan. Naast het feit dat leren goochelen of het doen van een truc gewoon "leuk " is, bereik je er veel meer mee.

  • Een kind krijgt er zelfvertrouwen van als hij iets bijzonders kan.
  • Een kind leert om door te zetten, een trucje lukt niet zomaar.
  • De ontwikkeling van de fijne motoriek wordt op een andere manier gestimuleerd.
  • Kinderen leren (zich) presenteren voor publiek.
  • En wat dacht je van samenwerken: Wat is een goochelaar zonder een assistent?
Redenen genoeg om kinderen uit te dagen om  te leren goochelen."  Brigit van Wersch